Het einde van Google Optimize.
CRO

Het einde van Google Optimize.

Vorige week kwam er verrassend nieuws uit het Google kamp, Google heeft namelijk besloten om een einde te maken aan Google Optimize, een tool voor A/B testing en experimenten.

Google optimize website

De gratis en betalende versie (Google Optimize en Google Optimize 360) worden 30 september 2023 stopgezet. Het zal na die datum niet meer mogelijk zijn om je historische data te downloaden en nieuwe testen uit te voeren.

De reden hiervoor is dat ze zich willen richten op de integratie van A/B testing via Google Analytics 4. Volgens Google zouden veel functies en services waar klanten naar vragen ontbreken in Optimize en willen ze hiervoor nu een oplossing aanbieden in GA4.

Wat nu?

We kunnen de komende maanden hoopvol uitkijken naar de uitrol van de nieuwe A/B testing functionaliteiten in GA4. Intussen blijven we gebruik maken van Optimize voor kleinere testprojecten of maken we gebruik van alternatieve tools.

Google Optimize alternatieven.

Zoho Pagesense

Een van de goedkoopste alternatieven is de Pagesense tool van Zoho. Deze tool helpt je met het bijhouden en analyseren van bezoekersdata en het maken van A/B testen en andere experimenten.

Zoho Pagesense website

VWO

Visual Website Optimizer of kortweg VWO biedt oa. functies zoals A/B testing, multivariatie testing, heatmaps en sessie playbacks aan. Wie maandelijks minder dan 50,000 bezoekers registreerd kan beperkt gratis gebruik maken van deze tool.

VWO website

Crazy Egg

Crazy Egg is een web analytics tool die naast heatmaps en scrollmaps ook A/B testing aanbied. Het is een betalende service die je 30 dagen gratis kan testen.

Crazy Egg website